Frågor och svar om LCHF

Här kan du läsa om vad LCHF är och varför det fungerar. Undrar du ändå över något kan du läsa vanliga frågor och svar. Har du ändå inte fått svar på det du undrar över är du välkommen att skicka in din fråga till oss, så svarar vi med vår fleråriga erfarenhet om LCHF, vanligtvis inom 24 timmar.

Sallad med avocado och valnötter hos LCHF bröd

Viktnedgång utan träning med LCHF

LCHF står för Low Carb, High Fat, alltså lite kolhydrater och mycket fett. LCHF kallas även för lågkolhydratkost. LCHF har blivit populärt i Sverige de senaste åren på grund av det enkla sättet att gå ner i vikt. Viktnedgången sker utan att fysisk aktivitet är nödvändig, vilket för många låter som en dröm. Med LCHF kan man äta god mat tills man är mätt och strunta i att träna, och ändå gå ner i vikt. Därför kallas LCHF ibland för njutmetoden. Att detta fungerar beror på att nivåerna av insulin i blodet, som är kroppens fettinlagrande hormon, hålls på en jämn och låg nivå när man minimerar intaget av kolhydrater.

LCHF är hälsosamt

LCHF är idag en accepterad kosthållning av Socialstyrelsen, eftersom att det inte finns någon vetenskap som säger att LCHF skulle vara farligt. Ibland kallas LCHF av kritiker för extremdiet för att man äter mycket fett och lite kolhydrater. På samma grunder skulle man kunna kalla traditionell kost som tallriksmodellen för extremdiet, eftersom det innehåller det omvända: mycket kolhydrater och lite fett.

Forskning och mättat fett

Modern forskning har visat att mättat fett inte är farligt vilket man tidigare trodde, men forskare har inte lyckats se några samband mellan intag av mättat fett och hjärt- och kärlsjukdomar. Istället visar modern forskning att snabba kolhydrater, som socker och stärkelse, är direkt skadligt för våra kroppar. Sådana snabba kolhydrater som förespråkas i tallriksmodellen i form av pasta, frukt och bröd. Alltså kan man kalla tallriksmodellen för en farlig extremdiet som är skadlig för människan, medan man med LCHF undviker dessa farliga snabba kolhydrater och istället äter fett som är bevisat ofarligt. Därför är LCHF betydligt mer hälsosamt än vad som brukar vara traditionell kost i Sverige.

Du slipper sötsuget

När man äter LCHF-kost upplevs ofta att man inte behöver äta lika ofta som tidigare. Med traditionell kost är man ofta hungrig igen ett par timmar efter varje måltid. Detta beror på att kolhydratrika måltider höjer blodsockret under några timmar, varefter blodsockret sjunker rejält till mindre än vad det var från början. När blodsockret är så lågt känner man sig sugen, ofta på något sött, varpå blodsockret skjuter i höjden igen till nästa sänkning. Så fortsätter blodsockret att pendla upp och ner, vilket är direkt skadligt för kroppen. Med LCHF hålls istället blodsockret på en jämn och stabil nivå, eftersom att man minimerar intaget av kolhydrater som höjer blodsockret. Detta gör att man slipper blodsockerfall och får ett jämnare humör.

Slipp fixeringen vid mat

Dessutom slipper man hungersug och sötsug, och många upplever att de kan gå 6-8 timmar, ibland ännu längre, utan att behöva äta. Många äter bara en eller två gånger om dagen, av den enkla anledningen att de inte är hungriga oftare. Tänk själv vad skönt det vore att slippa gå och tänka på mat hela tiden och istället fokusera på annat! Med LCHF blir det verklighet.

Läs mer hos Kostdoktorn

Andreas ”Kostdoktorn” Eenfeldt driver Sveriges största hälsoblogg. Där kan du läsa mer om vetenskapen bakom LCHF om du fortfarande känner dig osäker om LCHF är hälsosamt samt ställa frågor.

Vanliga frågor om LCHF

Finns det några risker med LCHF?

Nej, det finns inga bevisade risker med LCHF. De larm som då och då återkommer i kvällstidningarna är endast observationsstudier, det vill säga enkätundersökningar. Dessa är mycket osäkra undersökningar som inte bevisar några orsakssamband, till skillnad från RCT-studier. De RCT-studier som finns som handlar om LCHF-kost visar endast positiva effekter av LCHF som lägre blodtryck, bättre kolesterolfördelning, bättre blodfetter och lägre vikt.

Hur snabbt går jag ner i vikt?

Det är väldigt individuellt, vanligast är 0,5-1 kg i veckan. Det beror på om du väljer en strikt eller liberal LCHF. Vid strikt LCHF minimerar du kolhydraterna så mycket det går, vilket ger snabbast viktnedgång. Vid liberal LCHF tillåter du något mer kolhydrater som nötter, bär, frön och rotfrukter. Många börjar med en strikt LCHF under tiden de går ner i vikt, och övergår till en liberal LCHF när de har nått sin målvikt.

Motion är väl nödvändigt?

Motion är hälsosamt ur många synpunkter, men det är överskattat för att gå ner i vikt. Anledningen är att du blir hungrig av att träna och därför äter mer, och därför fungerar inte de kalorifixerade råden ”ät mindre och spring mer”. Vetenskapliga studier visar begränsade effekter på vikten av motion, medan LCHF är den metod som ger bäst effekt i dessa studier. Träna gärna för att du mår bra av det, inte för att gå ner i vikt.

Kan jag äta hur mycket jag vill?

Ja, i praktiken kan du det. Så länge du undviker kolhydrater som höjer blodsockret spelar det ingen roll hur mycket du äter, ät tills du är mätt. Eventuellt kan du ha svårare att gå ner i vikt om du äter mycket, men du kommer inte att gå upp i vikt. Om du har svårt att gå ner i vikt kan du prova att äta mindre portioner.

Kan man verkligen äta bröd vid LCHF-kost?

Man kan inte äta vanligt bröd som är bakat på vete eller andra spannmål. Däremot går det bra att äta brödliknande substitut som bakas på betydligt bättre ingredienser som ägg, nötter, mandlar, kokos, ost och liknande. Dessa LCHF bröd smakar väldigt gott och är fullvärdiga ersättningar för vanligt bröd.

Vad kan jag äta till frukost förutom LCHF bröd?

Många upplever att det är svårt att komma på en god frukost vid LCHF-kost, då man är van vid att äta kolhydratrika livsmedel som mjölk/fil/yoghurt med müsli, havregrynsgröt, juice och liknande.